DEFINE
Zdefiniuj swój projekt
Measure
Zbierz dane
ANALYZE
Szukaj przyczyn źródłowych
IMPROVE
Znajdź i zaimplementuj rozwiązania
CONTROL
Standaryzuj i monitoruj efekty

Six Sigma to długoterminowy, oparty na danych, wykorzystujący pełen zestaw analiz statystycznych proces ciągłego doskonalenia umożliwiający radykalną poprawę wyników biznesowych przedsiębiorstwa. Doskonaląc jakość produktów i usług powoduje wzrost satysfakcji klienta ograniczając ryzyko marnotrawstwa we wszystkich obszarach jego działalności.
Six Sigma została opracowana w firmie Motorola w połowie lat 80. XX wieku i od wielu lat znajduje coraz szersze zastosowanie zarówno w dużych jak i mniejszych przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych.
Six Sigma koncentrują uwagę pracowników - na sposobie rozwiązania problemu, a przedsiębiorców – na dostarczeniu potrzebnych informacji i środków finansowych. Projekty Six Sigma mają służyć zadowoleniu klienta - to zadowolenie wiąże się z wynikami działalności przedsiębiorstwa, na które z kolei wpływają wyniki procesów.
Six Sigma jest bardzo skuteczną metodą obniżania kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa, przy jednoczesnej poprawie poziomu jakości produktów, zwiększeniu zadowolenia klienta i realizacji celów biznesowych.
Six sigma jest pięcioetapowym procesem wypracowania i wdrażania optymalnego rozwiązania. Wyróżnia się dwie odmiany tradycyjnego cyklu doskonalenia (PDCA):
• DMAIC- stosowane w celu usprawnienia istniejących procesów,
• DFSS- stosowane przy projektowaniu nowych procesów i produktów (DMADV, IDOV).

Definiowanie (ang. Define)

Pomiar (ang. Measure)

Analiza (ang. Analyze)
Faza Analyze – analizujemy zgromadzone dane, określamy przyczyny źródłowe i szukamy możliwych powodów wadliwości procesu (identyfikacja źródeł zmienności), w celu opisu zachowania procesu. W ten sposób przeprowadzana analiza otrzymanych danych, służy do wskazania przyczyn problemów ukrytych w procesach i potwierdzenia, z użyciem odpowiednich analiz ich wpływu na wyniki uzyskiwane przez procesy. W etapie tym poszukuje się także zależności przyczynowych i źródeł zmienności procesu.

Doskonalenie (ang. Improvement)

Kontrola (ang. Control)
Metoda Lean Six Sigma powstała z połączenia metodyki Six Sigma i Lean Manufacturing. Six Sigma bazując na narzędziach statystycznych skupia się na mierzeniu i redukcji zmienności w procesach oraz osiągnięciu celów wyznaczonych przez wymagania Klienta. Natomiast metodyka Lean Manufacturing koncentruje się w głównej mierze na wartości dodanej dla Klienta czyli eliminacji wszelkiego rodzaju marnotrawstw z procesów, co prowadzi do redukcji czasu i kosztu procesu.
Lean Six Sigma łączy w sobie cechy obu metodyk, co oznacza że realizuje ona wymagania Klienta w oparciu o wiedze statystyczną i kontrolę procesu, ale przy jednoczesnym ograniczeniu czasu i kosztów tego procesu.
Połączenie to pozwala na pozyskanie zadowolonego i lojalnego Klienta przy minimalnych kosztach własnych. Nowa metodologia stanowi mocne narzędzie tworzące trwałą przewagę konkurencyjną.
• Minimalizacja kosztów całej działalności szczególnie przez redukcję braków,
• Szybsze wykrywanie wad procesów,
• Minimalizacja kosztów usunięcia wad, usterek; szybkie usuwanie wad,
• Eliminacja lub ograniczenie przyczyn występowania wad,
• Eliminacja zmienności, czyli stabilizacja procesu,
• Poprawa wyników związanych z jakością i innowacyjnością produktów,
• Podniesienie zadowolenia klientów,
• Zwiększenie produktywności oraz zyskowności przedsiębiorstwa, poprzez skrócenie czasu procesu i eliminowanie czynności niewnoszących wartości dodanej dla klienta,
• Zwiększenie zaangażowania pracowników, poprzez zachęcanie do usamodzielnienia się oraz podawania pomysłów podnoszących jakość.
DEFINE
Zdefiniuj swój projekt
Measure
Zbierz dane
ANALYZE
Szukaj przyczyn źródłowych
IMPROVE
Znajdź i zaimplementuj rozwiązania
CONTROL
Standaryzuj i monitoruj efekty